01 juni 2022

Opening Solar Decathlon Europe: volg livestream op 10 juni

De Solar Decathlon Europe vindt plaats in Wuppertal in Duitsland van 10 tot en met 26 juni 2022. Team SUM (Symbiotic Urban Movement) - een studententeam van de TU Delft - doet mee aan de tien onderdelen van de competitie met hun oplossing voor verduurzaming van 847.000 verouderde portiekflats in Nederland.

12 mei 2022

Oplopende hypotheekrente temporiseert de prijsstijging op de koopwoningmarkt

Het aantal hypotheekaanvragen heeft in het eerste kwartaal van 2022 een nieuw record bereikt door een enorme toename van het aantal oversluitingen van bestaande hypotheken. Consumenten anticiperen daarmee op de eerste stijgingen van de hypotheekrente. Die stijging heeft echter ook gevolgen gehad voor de maximale leencapaciteit van huishoudens.

10 mei 2022

Marie Skłodowska Curie Postdoctoral Fellowship opportunities

The Faculty of Architecture and the Built Environment at Delft University of Technology is accepting ‘Expressions of Interest’ for hosting Fellows.

02 mei 2022

The Berlage Theory Master Class

The Berlage is pleased to announce its upcoming theory master class entitled “Alive and Kicking: The Body Quick,” led by Francesca Hughes in collaboration with Miguel Rodriguez-Casellas.

25 april 2022

Nieuwe hoogleraar Zef Hemel verbindt Delft en Groningen

De toekomst van grote steden staat al jaren in de schijnwerpers. In metropolen zal immers een almaar groter aandeel van de wereldbevolking zijn gevestigd. Minder aandacht is er voor de vraag hoe het niet-grootstedelijke gebieden zou kunnen vergaan. Als houder van de Bonnema-leerstoel aan de TU Delft en de Universiteit van Groningen zal planoloog Zef Hemel zich buigen over de potentie van regionale steden en omliggende landschappen.

15 april 2022

Wereldwijde top 2 positie voor Architecture in QR by subject ranking

In de meest recente QS World University Rankings by Subject is Architecture gestegen van de top 3 positie naar de top 2 positie. Dat is een geweldige prestatie. In de top 3 vinden we MIT op 1 en UCL op 3.

13 april 2022

Carola Hein als eerste Leiden-Delft-Erasmus hoogleraar benoemd

Antropologen, planners, architecten en ontwerpers kunnen veel leren van elkaars benaderingen en betrokkenheid in professionele en onderzoekspraktijken. De verbinding tussen design en sociale wetenschappen is voor professor Carola Hein een key issue.

11 april 2022

Veni’s voor negen Delftse toponderzoekers

Nog eens 78 veelbelovende jonge wetenschappers ontvangen van NWO Veni-financiering van maximaal 280.000 euro. Het gaat om zestig onderzoekers uit het domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en achttien uit de Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW), die de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder kunnen ontwikkelen. De Veni’s voor de domeinen ENW en ZonMW werden in december 2021 bekend gemaakt.

06 april 2022

De auto stuurt architectuur

Hoe gaat de auto van de toekomst de architectuur van de twintigste-eeuwse snelwegen en knooppunten transformeren, van benzinestations en wasstraten tot parkeergarages en motels? Welke nieuwe vormen van architectuur zullen in de tweede helft van de eenentwintigste eeuw naast de toekomstige auto ontstaan? Hoe zal de privéruimte van de auto verder versmelten met de openbare ruimte?

06 april 2022

Rekenkracht van de Delftse supercomputer ook voor BK

Onderzoek is steeds meer gebaseerd op data en op hoe data kunnen worden ingezet om tot betere ontwerpen, beslissingen of metingen te komen. Het vraagt soms enorme rekenkracht om alle modellen en scenario’s te verwerken. Binnenkort kunnen alle onderzoekers, studenten en onderwijs aan de TU Delft gebruik maken van de rekenkracht van DelftBlue voor het oplossen en doorrekenen van complexe problemen. Deze high-performance computer heeft een snelheid van maar liefst 2 petaflops (een miljoen maal een miljard berekeningen per seconde). Ook voor de Faculteit Bouwkunde is deze supercomputer vanaf eind april te gebruiken.