23 oktober 2023

BK Masterstudent Jacopo Zani een van de drie winnaars Archiprix 2023

Op zaterdag 21 oktober zijn de winnaars van de Nederlandse Archiprix 2023 bekend gemaakt. Alumnus Jacopo Zani van de Mastertrack Architecture is met ‘Gardens of Dialectics’ een van de drie winnaars.

20 september 2023

Marina Tabassum benoemd als hoogleraar Architectural Design for Climate Adaptation

Marina Tabassum woont en werkt in Bangladesh. Voor haar is ‘Architectural Design for Climate Adaptation’ niet zozeer een keuze als wel een noodzaak. Daarbij hanteert ze een eigen stijl, gebaseerd op kennis over de lokale klimaatomstandigheden, materialen, geschiedenis, cultuur en gemeenschap. Marina Tabassum is per 15 september 2023 benoemd als hoogleraar bij de faculteit Bouwkunde.

15 juni 2023

Blinde vlekken vinden in de historiografie van architectuur en stedenbouw

Licht werpen op onderbelichte aspecten van de architectuur en stedenbouw in de twintigste eeuw. Dat is wat Janina Gosseye, hoogleraar Building Ideologies per maart 2023, voor ogen heeft. Hiervoor acht ze middelen zoals beeldverhalen en mondelinge bronnen heel geschikt. “Hoe beïnvloeden politieke, sociale en economische ontwikkelingen onze gebouwde omgeving? Wat betekent dit voor bewoners, opdrachtgevers, architecten, aannemers?”

11 januari 2023

De gezondheid van vrouwen op het werk wordt niet echt goed begrepen

Welke gevolgen heeft kantoorinrichting voor gendergelijkheid? Voor het project 'Her Office’ waar Dr. Amy Thomas momenteel aan werkt kreeg zij een NWO Veni subsidie. Het is een historisch onderzoek naar de manier waarop het ontwerp van de werkplek op de een of andere manier gevolgen had voor gendergelijkheid. Thomas doet een historisch onderzoek naar dit onderwerp en werd hiervoor geïnterviewd door TU Delta.

20 oktober 2022

Stimuleren van biodiversiteit in 3D geprinte bio-cyber-fysieke ‘planetoids’

Werktuig-robots hebben een korte maar rijke geschiedenis in de architectuur, inclusief materiaalonderzoek en nieuwe bouwtechnieken. Onderzoekers Henriette Bier en Pierre Oskam creëeren met een team van landschapsarchitecten, architecten, en robotici in het Robotic Building lab bio-cyber-fysieke capsules, zogenaamde 'planetoïden'.

11 oktober 2022

Wat is design in het tijdperk van data?

Hoe verhouden architecten en stedenbouwkundigen zich tot de uitdagingen en mogelijkheden in een samenleving die steeds meer om data draait? Als hoogleraar Theory of Architecture and Digital Culture aan de TU Delft wil hij de datageletterdheid van studenten en professionals vergroten. “We staan op het punt een nieuwe fase van een continu proces in te gaan”. Op 28 oktober houdt hij zijn intreerede.

21 juni 2022

Tessa Koenig Gimeno wint gedeelde eerste prijs op Archiprix 2022

BK alumna Tessa Koenig Gimeno heeft de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2022 ontvangen voor haar project ‘Decolonising the City: Public Space as Cultural Resistance in Santiago de Chile’.

15 juni 2022

Huisvesting als gezondheidszorg: Nelson Mota wint NWO/NRO Comenius Onderwijssubsidie

Het belang van biodiversiteit voor de volksgezondheid wordt algemeen erkend. Weinig mensen zijn zich er echter van bewust hoezeer woningontwerpbeslissingen van invloed zijn op de interactie tussen mensen, niet-mensen en de diversiteit aan micro-organismen die onze leefomgeving bevolken. Met het project Housing as Healthcare: Mapping the correlation between housing design, microbiodiversity and health in The Hague heeft Nelson Mota de NWO/NRO Comenius Teaching Fellowship gewonnen.

30 maart 2022

Ontsluiting en open access van DOCOMOMO informatie

Met regelmaat worden met sloop of verminking bedreigde Moderne gebouwen onder de aandacht van DOCOMOMO International gebracht. In veel gevallen speelt de internationale DOCOMOMO gemeenschap een belangrijke rol in het behoud van deze bedreigde gebouwen. Om de kennis en informatie voor iedereen beschikbaar te stellen wordt veel van het materiaal online ontsloten.

14 februari 2022

Studenten ontwerpen Museum van Marken voor Delft

Jacques van Marken was de grondlegger van de Delftse fabrieken Calvé, Gist-Brocades en DSM. Voor het personeel liet hij het Agnetapark bouwen, de eerste groene fabriekswijk. Van Marken was een uiterst sociale ondernemer die voor zijn personeel ook ongevallen- en ziekteverzekeringen afsloot, wat in die tijd zeer ongebruikelijk was. Dertig studenten hebben een maquette ingeleverd met hun visie op een denkbeeldig museum voor iemand die van groot belang is geweest voor de stad Delft.