Financiële ondersteuning (RPF): Besturen & commissies
Wanneer je studievertraging oploopt door voorziene omstandigheden, zoals deelnemen aan een bestuur of commissie van je studie-, studenten- of sportvereniging, Dream Team, of medezeggenschapsorgaan (Studentenraad, Facultaire studentenraad of Opleidingscommissie), kan je in aanmerking komen voor financiële ondersteuning uit het Profileringsfonds. De procedure voor het aanvragen van financiële ondersteuning bestaat uit onderstaande stappen. Gedetailleerde informatie over de procedure is te vinden in Regeling Profileringsfonds TU Delft 2021.
Wil je in aanmerking komen voor Profileringsfonds?
-
Je kan in aanmerking komen voor financiële ondersteuning als de vereniging of organisatie is erkend door het College van Bestuur. Deze erkenning heeft een geldigheid van 3 jaar voor verenigingen en organisaties en een geldigheid van 1 jaar voor studentenprojecten - Dream Teams (box 5). Deze erkenning dient vóór januari voorafgaand aan de 3-jarige cyclus aangevraagd te worden.
Uiterlijk 1 januari
De vereniging/organisatie doet aanvraag voor erkenning van maanden bij het CvB (m.u.v. medezeggenschapsorganen). De verenigingen/organisaties zijn opgedeeld in de volgende boxen:
Box 1: medezeggenschapBox 2: studieverenigingen
Box 3: gezelligheidsverenigingen
Box 4: sport en cultuurverenigingen
Box 5: studentenprojecten onderwijs en onderzoek - Dream Teams
Box 6: belangen en projecten/activiteiten overigUiterlijk 1 april
Het CvB stelt de hoogte van bestuursmaanden (€255-€310) en commissiemaanden (€100-€155) vast en bepaalt de verdeling over erkende studieverenigingen
Uiterlijk 1 mei ESA maakt de hoogte en verdeling van financiële ondersteuning bekend -
Wil je in aanmerking komen? Check of je aan onderstaande voorwaarden voldoet voor erkenning en financiële ondersteuning:
- Gedurende je gehele inschrijving voor een opleiding aan de TU Delft kom je in aanmerking voor maximaal 12 maanden financiële ondersteuning voor bestuurlijke activiteiten.
- Om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning dien je tijdens de bestuurlijke activiteit ingeschreven te staan als voltijds student.
- Als schakelstudent kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning (een schakelstudent betaalt geen wettelijk collegegeld en voldoet hiermee niet aan artikel 7.51c).
- De studievertraging kan worden erkend als de activiteit binnen de periode van prestatiebeurs (voor NL-studenten en overige EER-studenten met recht op studiefinanciering) of binnen de nominale studieduur (voor niet-EER-studenten en overige EER-studenten zonder recht op studiefinanciering) is verricht.
(Let op: zit je in je 6e inschrijvingsjaar en twijfel je of je voldoet, neem dan vooraf contact op via contactcentre-esa@tudelft.nl) - In het eerste jaar van je huidige Bacheloropleiding kun je niet in aanmerking komen voor financiële ondersteuning, met uitzondering van activiteiten als lid van de opleidingscommissie.
- Doe je een bestuurlijke activiteit in het tweede studiejaar van je huidige Bacheloropleiding, dan kun je in aanmerking komen voor maximaal 4 maanden financiële ondersteuning.
- Wanneer je deelneemt aan een parttime bestuurlijke activiteit kun je tot maximaal 10 maanden financiële ondersteuning krijgen. In het geval je een fulltime bestuurlijke activiteit doet, kun je maximaal 12 maanden krijgen.
- Als je 10, 11 of 12 bestuursmaanden ontvangt voor 1 bestuurlijke activiteit, dan kun je aanvullend in aanmerking komen voor maximaal 6 commissiemaanden.
Wanneer je in aanmerking wilt komen voor financiële ondersteuning uit het Profileringsfonds word je sterk aangeraden goed na te denken over het doen van een bestuurlijke activiteit. Je wilt immers niet te veel vertraging oplopen. Neem eventueel contact op met je studieadviseur.
-
Jouw vereniging geeft de verdeling van de gereserveerde maanden door aan Team RPF via een opgaveformulier. Op dit opgaveformulier plaats jij een hantekening, waarmee je toestemming geeft voor het voorschot (februari) en de uitbetaling (augustus). De op het opgaveformulier aantal gereserveerde maanden geven geen garantie voor erkenning en/of uitbetaling. Om hiervoor in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan bovenstaande voorwaarden.
Het besluit volgt in augustus.
Hieronder vind je een overzicht van het proces voor je RPF-aanvraag: -
De uitbetaling van je financiële ondersteuning vindt plaats in twee termijnen tijdens de bestuursperiode: een voorschot in februari en de uitbetaling in augustus.
Uitbetaling van commisiemaanden en de bestuursmaand van de opleidingscommissies en facultaire studentenraden vindt plaats in augustus.
Let op, zorg ervoor dat je ten tijde van de uitbetaling ingeschreven bent bij de TU Delft.