16 april 2021

Strandeiland - burgers betrekken bij stedelijke ontwikkelingsprocessen

Strandeiland is het nieuwste kunstmatige eiland in de IJburg archipel in het IJmeer, aan de oostkant van Amsterdam. Het eiland is momenteel in aanbouw. Op Strandeiland wil het DemoS-project een inclusieve gemeenschap van toekomstige Strandeilanders creëren. Bijzonder spannend: er worden nieuwe methoden verkend om bewoners te betrekken bij het gebiedsontwikkelingsproces.

12 februari 2021

Koopwoningmarkt trekt ondanks coronacrisis ook in vierde kwartaal flink aan

De centrale en lokale overheden hebben het enorme pakket aan ondersteunings-maatregelen in het kader van de coronacrisis tot eind 2020 in stand gehouden. Daardoor zijn nog steeds relatief weinig woonconsumenten in economische zin echt geraakt door de coronacrisis. In combinatie met een vooruitzicht op het vaccineren van de bevolking, is het vertrouwen in de koopwoningmarkt in het derde en vierde kwartaal van 2020 weer volledig hersteld. Woonconsumenten durven, tegen forse prijzen, ook in 2020 een (andere) woning te kopen.

06 februari 2021

Tevredenheid thuiswerker en het gemis van de koffieautomaat

Hoe ervaart werkend Nederland de coronamaatregelen op de werkvloer en het thuiswerken? Studenten van het master course Case Studies namen in samenwerking met HEYDAY – facility management de proef op de som. Als onderdeel van hun vak gingen ze in gesprek met medewerkers van een zorgverzekeraar, een chemieconcern en een overheidsinstantie.

01 december 2020

Eerste prototypes van de Circulaire Keuken geplaatst in huurwoningen

De Circulaire Keuken is een keuken die makkelijk vernieuwd kan worden en voor het leven lang mee kan gaan. Dit betekent minder afval en veel minder milieubelasting. De keuken bestaat uit makkelijk aanpasbare modules van hoogwaardig, milieuvriendelijk materiaal. Hiermee zijn eenvoudig varianten te maken die zijn afgestemd op individuele voorkeuren. Op dit moment wordt getest met de eerste circulaire keukens in huizen.

24 november 2020

Drie BK alumni winnen de NRP Masterprijs 2020

Dit jaar hebben drie BK-alumni, Aditya Parulekar (Bouwtechnologie) Iris Moons (MBE) en Ananta Vania Iswardhani (Erfgoed & Architectuur) de eerste, tweede en derde prijs in de wacht gesleept van de NRP Masterprijs 2020.

17 november 2020

Leerstoel Publiek Vastgoed sluit 4-jarig contract met politie

De politie is een van de grootste eigenaren van publiek vastgoed in Nederland. Van politiebureau tot forensisch laboratorium, van monumenten in de Haagse binnenstad tot grootschalige voorzieningen aan de snelweg in Driebergen: de huisvestingsopgave van de politie is even divers als uitdagend. In september zijn Monique Arkesteijn en Alexandra den Heijer (leerstoel Publiek Vastgoed, afdeling MBE) een vierjarig samenwerkingscontract gestart met de politie.

06 november 2020

Koopwoningmarkt schakelt ondanks Corona crisis naar een hogere versnelling

De krapte op de woningmarkt zet onverminderd door. Relatief weinig woonconsumenten zijn in economische zin echt geraakt door de Coronacrisis. Dit komt vooral door het enorme pakket aan ondersteuningsmaatregelen van de centrale en lokale overheden in het kader van de Corona crisis. Het vertrouwen in de koopwoningmarkt laat in het derde kwartaal van 2020 weer een herstel zien.

20 oktober 2020

De internationale tentoonstelling TOGETHER! in voorjaar 2021 naar Delft

Together! is een reizende tentoonstelling van het Duitse Vitra Design Museum. De tentoonstelling Together! geeft antwoord op uitdagingen in de hedendaagse architectuur door zich te richten op collectiviteit en vraaggerichte ontwikkeling, en toont voorbeelden van verschillende nieuwe stedelijke woonvormen uit de hele wereld.

05 oktober 2020

Convenant circulair bouwen in de maak

Veel bouwbedrijven en opdrachtgevers zijn aan de slag gegaan met circulair bouwen. Maar wat deze vorm van bouwen precies inhoudt is nog niet duidelijk. Daarom wordt binnen het platform Cirkelstad gewerkt aan een convenant, een heldere afspraak over hoe circulaire bouwprojecten tot stand moeten komen.

30 september 2020

China heeft meer sturing nodig bij zijn grootschalige stadsvernieuwing

De grootschalige stadsvernieuwing die China de afgelopen decennia meemaakte, gaat gepaard met massale sloop van oude woningen. Dat is lang niet altijd noodzakelijk, constateert promovendus Taozhi Zhuang. Hoog tijd voor heldere richtlijnen en een efficiënter besluitvormingsproces.