Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

NAO

Het leukste vind ik om in de klas met kinderen een quiz te spelen en daarna met ze te dansen, maar dan wel gangnam style

Robots gaan een steeds grotere rol spelen in ons dagelijks leven. Op het werk, op school en ook thuis. Het is daarom van belang dat kinderen van jongs af aan in aanraking komen met technologie, zodat ze hier vertrouwd mee raken en de mogelijkheden leren kennen. NAO de onderwijsrobot is een interactieve robot die in de klas wordt ingezet en kinderen leert hoe ze met dit kleine vriendje kunnen samenwerken. Maar ook hoe ze zelf een robot kunnen programmeren. NAO ondersteunt de leerkracht tijdens de lessen en motiveert de leerlingen op een leuke oordeelloze manier.

AO: “Regelmatig geeft ik voor de klas een interactieve presentatie, bijvoorbeeld een quiz over gezonde voeding. Ook bespreken we kinderboeken of oefen ik woordjes met de leerlingen. Soms zie ik dat ze beginnen te fantaseren over de mogelijkheden van techniek, die kinderen zijn niet bij mij weg te slaan. Veel meisjes vinden mij schattig en soms geef ik ze een kushandje.”

Luister hier het fragment van BNR radio over hoe de onderwijsrobot ingezet wordt op school. Aan het woord zijn o.a. Koen Hindriks (onderzoeker van de vakgroep ‘Interactive Intelligence’  aan TU Delft en CEO van Interactive Robotics) en Tamara Koopmans (juf op het St. Wulfram in Hoogwoud).

In dit filmpje kan je NAO zien dansen.