Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Ilse Bakker

Projectleider Programme of Innovation in Mathematics Education (PRIME)

Waar onderwijs wordt gegeven is het belangrijk om onderwijs te blijven innoveren. Studenten, en hun interesses en passies veranderen continu, en wij moeten met hen blijven veranderen. Daarom laten we nu Humans of EEMCS aan het woord die zich actief inzetten voor het verbeteren van ons onderwijs.

“Het allerleukste aan mijn werk vind ik de mensen met wie ik werk. De sfeer binnen ons programma is goed. Ik waardeer de interessante koffiegesprekken en de constante stroom aan grapjes enorm.  Daarbij mag ik hier samenwerken met echte experts, waardoor we op efficiënte wijze mooi en vernieuwend lesmateriaal kunnen ontwikkelen. Ik word enthousiast van de innovatieve ideeën van mijn PRIME-collega’s op het gebied van wiskundeonderwijs en laat daar dan ook met veel plezier mijn eigen creativiteit op los.

Om studenten te ondersteunen, ontwikkelen we -door de enthousiaste inzet van onze Teaching Assistants naast regulier lesmateriaal zoals slides en online huiswerkvragen ook meer vernieuwend lesmateriaal. Zo maken we met de PRIME Graphics Group onder andere interactieve animaties en games, die als hoofddoel hebben om studenten een betere geometrische interpretatie van wiskundige concepten te geven. Door figuren te kunnen manipuleren, ronddraaien of er letterlijk mee te spelen krijgen studenten meer feeling met een wiskundig onderwerp.

Ik vraag mezelf continu af: is de course zoals we hem nu aanbieden wel in zijn meest ideale vorm? Wat kunnen we nog meer doen om de studenten te helpen in hun leerproces? En ook: met welk materiaal kunnen onze docenten fijn werken? We zijn continu aan het bijstellen.

Aangezien we bij PRIME streven naar onderwijs voor relatief kleine groepen, wordt er bij grotere opleidingen zoals Werktuigbouw parallel lesgegeven; dezelfde les wordt op hetzelfde moment gegeven door meerdere docenten. Hierdoor is het erg belangrijk om goed af te stemmen. Het is echt een team-effort.

Wij verzorgen de wiskundecourses voor bijna alle Engineering studies aan de hele TU Delft. Hierdoor heeft ons werk een grote impact. Als wij verbeteringen doorvoeren, profiteren daar een paar duizend studenten van. Dat vind ik heel motiverend. Studenten laten ons weten dat zij erg blij zijn met de PRIME-structuur en de blended learning methodiek die wij hanteren. In het bijzonder krijgen we veel mooie feedback op de interactieve colleges en de online huiswerkvragen.

Ik zie dat veel mensen in onze faculteit goed met hun hoofd kunnen werken en dat is enorm krachtig.. Veel collega’s hebben een scherp oog voor detail, wat vaak leidt tot goede inhoudelijke discussies.

Tegelijkertijd denk ik dat het goed zou zijn als we bij EWI vaker uit ons hoofd komen en ook verbinden op een ander niveau. Ik ben ervan overtuigd dat een grotere “fun-factor” bijdraagt aan een betere, maar ook efficiëntere werkcultuur binnen de faculteit. Zo lijkt het mij bijvoorbeeld superleuk als wat artistiekelingen van EWI het trappenhuis tot een mooi kunstwerk zouden omtoveren, als we vaker Tetris op het gebouw kunnen spelen (dat is ooit al eens door Electrical Engineering gedaan), of als we samen een sportprestatie zouden leveren, zoals een estafette Uiteraard zijn er al veel mooie initiatieven, laten we die verder uitbouwen!

Ik vind het mooi om paralellen te trekken tussen de muziek en ons werk. Wanneer het ons lukt om op een ander niveau te verbinden, dan kunnen we ook beter als een band of orkest met elkaar gaan samenwerken. Vanuit mijn vooropleiding als muziekdocent aan het conservatorium en het organiseren van EWI in Concert heb ik ervaring met dirigeren en arrangeren. Ik heb daar geleerd dat ieder een unieke en belangrijke rol heeft in de muziek en zo is dat ook in onze community. De één is een enorme virtuoos, zoals een violist. En de ander is een eigenwijze gitarist die naast het aanbrengen van harmonie soms lekker zijn eigen plan trekt. We zijn afhankelijk van elkaar; zonder drummer gaan we niet grooven, maar de drummer is lang zo krachtig niet zonder de bas. Soms kan het ook wel eens schuren, maar het kan juist prachtig zijn om bij tijden in dissonanten te werken. Dat houdt je scherp. Maar dan is het dus cruciaal om die verbinding te hebben, want anders worden we allemaal solisten en spelen we niet samen.

Ik pleit dus voor een hogere “fun-factor” en zet mezelf graag in om onze faculteit te laten swingen. Letterlijk, maar ook binnen in werksetting zoals bij PRIME.”