Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Yifeng Zhao

Als je omringd door bergen opgroeit, weet je wat frisse lucht waard is. Mijn geboorteplaats ligt in het zuidwesten van China, in de provincie Sichuan, die beroemd is om zijn bossen en reuzenpanda's. Mijn neus doet altijd pijn als ik grote steden bezoek, door de vervuilde lucht die ik inadem. Dat wens ik toekomstige generaties niet toe. Het is onze verantwoordelijkheid om hen een schoon en duurzaam milieu te bieden.

En daar hebben we hernieuwbare energie bij nodig. Ik werk aan een piepklein maar belangrijk stukje van de puzzel die de energietransitie is: de zonnecel. Samen met mijn team heb ik onlangs een silicium cel ontwikkeld die meer dan 24% van de zonne-energie omzet in elektriciteit. Daar ben ik erg trots op, maar ik weet dat we nog meer kunnen bereiken. Hoe meer we de kracht van de zon kunnen oogsten, hoe dichter we bij het bereiken van koolstofneutraliteit in 2050 komen.

We moeten echt samenwerken, wereldwijd, om dat voor elkaar te krijgen. Twee is beter dan één, wat de energietransitie betreft. Ik werd me daar steeds meer van bewust tijdens de samenwerking met partners binnen het JSPIII-project (Joint Solar Program III). Door hun perovskiet-technologie te combineren met de onze, lijkt een efficiëntie van meer dan 30% binnen handbereik te komen.

Twee is beter dan één, wat de energietransitie betreft.

Dit zijn belangrijke stappen, maar een hoger rendement is niet de enige uitdaging. In de 'echte wereld', buiten het lab, hebben we de komende jaren veel meer zonne-energie nodig om koolstofneutraliteit te realiseren. Wereldwijd zouden alle PV-panelen bij elkaar 70 terawatt moeten bedragen in 2050. Die capaciteit bereikte in maart pas de mijlpaal van 1 terawatt, dus we hebben nog een lange weg te gaan.

Het is in ieder geval veelbelovend dat de PV-industrie haar omvang ongeveer elke drie jaar verdubbelt en dat de kosten voor PV-elektriciteit elk jaar blijven dalen. Goed nieuws voor mijn neus, reuzenpanda's, en toekomstige generaties!