Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Sharmila Rattansingh

secretaresse

Ik was een maand in India voor mijn yoga-opleiding toen COVID-19 uitbrak. Alles zat meteen potdicht, we mochten alleen tussen 7:00 en 10:00 naar buiten om iets te kopen. Wat de studenten nu meemaken, alleen op een klein kamertje en zonder contacten, dat heb ik daar in Delhi heel goed gevoeld. Terug in Nederland ben ik meteen langs kantoor gegaan om wat spulletjes op te halen. Het leek wel oorlogsgebied, alsof iedereen alles had laten vallen en was weggerend.

En dan lees je over depressiviteit onder studenten. Dat doet echt wat met me.

Ik geniet van mijn werk als secretaresse in de DC Systems, Energy Conversion & Storage-groep. Voorheen zag ik onze masterstudenten en PhD’ers elke dag, maakte ik praatjes met ze vanuit hun deuropening. Dat hele contact viel weg. Ik ben meteen met collega’s te rade gegaan over wat te doen. Tot aan de tweede lockdown in december maakte ik schema’s zodat ze omstebeurt konden komen werken. En dan lees je over depressiviteit onder studenten. Dat doet echt wat met me. Nu organiseer ik online koffiemomenten voor ze. Die gaan niet over werk, maar over hoe het met hen gaat. Ze zijn zo blij elkaar te zien en delen hun ervaringen.

Thuiswerken hou ik er graag in. Dat kon nooit als secretaresse en nu móest het. Op zulke dagen begin ik met een ochtendwandelingetje door de weilanden bij Vlaardingen. Mijn online yogalessen, ook voor collega’s, zet ik waarschijnlijk door. En zodra het mag een BBQ-feestje. Saamhorigheid, mens-tot-mens, dat vind ik heel mooi.