Humans of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science

Maurício Aniche

Ik heb altijd van onderwijs gehouden, maar eerlijk gezegd nooit van traditionele colleges. Sterker nog, ik vind ze saai: het komt er meestal op neer dat ik veel praat en dat studenten niets anders doen dan luisteren. In het gunstigste geval zijn maar een paar studenten echt betrokken. Dat ergerde me enorm. Doordat ik vanwege corona digitaal college moest geven zijn die frustraties alleen maar groter geworden. Ik maakte me daarnaast ook echt zorgen om het welzijn van studenten. Dat doe ik normaal al, ik geef namelijk een vak in het vierde kwartaal, net voor het allesbepalende BSA – dus zeker nú kon ik me voorstellen dat het niet met iedereen even goed ging. Daarom wilde ik het best mogelijke onderwijs geven.

Dankzij mijn studenten leer ik elk college weer wat nieuws.

Maurício Aniche

Ik stelde mezelf de vraag: wat vond ik zelf, als student, nou echt goed onderwijs? Toen bedacht ik me dat ik mijn favoriete docent in Sao Paolo meer herinner als vriend. Ik kon altijd bij hem terecht als ik vragen had. Dat vond ik zo ontzettend fijn! Zo heb ik er voor gekozen om mijn ‘colleges om te draaien’. Ik geef studenten al vóór het college alle informatie die ik heb, zoals video’s, oefeningen en teksten. Tijdens het college doe ik niets anders dan vragen bespreken die studenten insturen. Dat vond ik in het begin best spannend, zou er überhaupt nog iemand komen opdagen? Gelukkig ging het precies zoals ik had gehoopt. Ik zie dat studenten nu écht bezig zijn met de stof, en veel slimmere vragen stellen. Voor het eerst in mijn carrière heb ik het gevoel dat ik lesgeef op een manier die echt bij me past.

Eigenlijk wil ik geen docent zijn, maar een vriend die studenten helpt om betere software ontwikkelaars te worden. En net zoals vertrouwen ten grondslag ligt aan een goede vriendschap, wil ik het ook als basis nemen voor het onderwijs. Ik vertrouw erop dat studenten willen leren, en ze mogen mij vertrouwen dat ik mijn best doe om ze te helpen. Trouwens, zij helpen mij ook: dankzij hun vragen leer ik elk college weer wat nieuws.