Archief

17 november 2021

Delft Design-alumnus Jerry de Vos wint James Dyson Award duurzaamheidsprijs

Jerry de Vos heeft met zijn Plastic Scanner een handzaam apparaatje ontworpen waarmee je snel kunt zien van welk soort plastic iets gemaakt is. Informatie die belangrijk is voor hergebruik en recycling van het wereldwijd groeiende plastic afval.

11 november 2021

Zhuo-ming Shia: TU Delft Best Graduate

Vandaag, 11 november, organiseerde het Universiteitsfonds Delft de TU Delft Best Graduate Award Ceremony. Acht beste afstudeerders van de TU Delft presenteerden online hun excellente afstudeerscriptie. De prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2021 ging naar ir. Zhuo-ming Shia, afgestudeerd aan de Faculteit Bouwkunde.

11 november 2021

Drukte op de Noordzee

09 november 2021

Kijken tussen de verborgen lagen van De Nachtwacht

TU Delft-onderzoekers Andrei Anisimov, Roger Groves en Nan Tao gingen afgelopen week in het Rijksmuseum met speciale apparatuur aan de slag om de onzichtbare structuur van De Nachtwacht zichtbaar te maken.

08 november 2021

Buien groeien in omvang en intensiteit

05 november 2021

TU Delft Education Heroes in the spotlight during Education Day on 4 November

04 november 2021

Een enkel eiwit scannen met de precisie van één aminozuur

Met behulp van nanopore DNA sequencing technologie zijn onderzoekers van de TU Delft en de University of Illinois erin geslaagd één enkel eiwit te scannen: door een gelineariseerd eiwit langzaam door een minuscuul nanogaatje te trekken, één aminozuur tegelijk, konden de onderzoekers elektrische stroompjes aflezen die betrekking hebben op de informatieinhoud van het eiwit. De onderzoekers publiceerden hun proof-of-concept vandaag in het vakblad Science. Deze nieuwe, single-molecule peptide scanner betekent een doorbraak in de identificatie van eiwitten, en opent de weg naar single-molecule eiwit sequencing en het in kaart brengen van de eiwitten in een enkele cel.

QuTech creëert een ‘time crystal’

Onderzoekers van QuTech hebben een ‘time crystal’ gemaakt, een nieuwe exotische kwantumfase van materie, met behulp van een quantumcomputer op basis van diamant. Samen met een simultaan experiment door Google werpen de resultaten een nieuw licht op de natuurkunde van uit-evenwicht kwantumsystemen. Het team rapporteert hun bevindingen in Science.

TU Delft op 21e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

In de Times Higer Education Subject Rankings die recent zijn gepubliceerd, handhaaft de TU Delft haar positie in de wereldwijde top 25 op Engineering & Technology. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie.

02 november 2021

Marileen Dogterom gekozen tot KNAW-president

02 november 2021

Modder gebruiken om onze dijken te versterken

29 oktober 2021

TU Delft presenteert acht Best Graduates 2021

Vandaag, 29 oktober, maakt het Universiteitsfonds Delft de acht Best Graduates 2021 van de TU Delft bekend. Elk jaar selecteren de acht faculteiten van de TU Delft hun beste afstudeerder. Op 11 november, tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony, zullen de ingenieurs ieder hun persoonlijke verhaal vertellen achter hun innovatief onderzoek en presenteren ze de resultaten van hun afstudeerscriptie. Kom je ook?

28 oktober 2021

TU Delft op 50e plaats in THE Reputation Ranking

28 oktober 2021

TU Delft doet mee aan Nationale Klimaatweek

Van 28 oktober tot 5 november is het Nationale Klimaatweek met als slogan ‘iedereen doet wat’. De TU Delft doet, als klimaatuniversiteit, volop mee, want aandacht voor het klimaat is urgenter dan ooit.

26 oktober 2021

Brunel Solar Team op de derde plek na intensieve eerste dag in Marokko

22 oktober 2021

Mechanisme achter het ontstaan van virusvarianten ontrafeld

Een internationaal consortium, onder leiding van de TU Delft en de University of North Carolina, is er voor het eerst in geslaagd de moleculaire oorsprong van recombinatie in virussen te bekijken en doorgronden. Door haperingen tijdens het replicatieproces van virussen vindt recombinatie plaats: de uitwisseling van stukjes RNA.

15 oktober 2021

TU Delft on board the world largest crane vessel for exploring future Offshore Wind Turbines

How do you install a wind turbine far out at sea when high waves and strong winds make its installation virtually impossible? With this question in mind, a team of researchers from TU Delft, in collaboration with Heerema Marine Contractors (HMC) and DOT B.V., boarded the world's largest crane vessel this week: Heerema's Sleipnir. As part of a major pioneering project, the FOX project, they are exploring floating wind turbine installation.

08 oktober 2021

TU Delft, Deltares en ProRail gaan spoorverzakkingen structureel aanpakken

ProRail, TU Delft en Deltares doen de komende vijf jaar onderzoek naar het gedrag van rijdende treinen op onze spoordijken en hebben daarvoor op 4 oktober 2021 de overeenkomst voor het Research Program RESET getekend. Dit onderzoek richt zich op de gevolgen van meer, zwaarder treinverkeer met daarbij klimaatverandering voor onze spoordijken en hoe we daar op kunnen inspelen. Er is binnen Europa weinig fundamentele systeem kennis op dit gebied. Dit onderzoek is daarom toonaangevend en kan ook andere landen helpen met gelijksoortige problemen.

07 oktober 2021

Moordverdachten sneller in beeld dankzij nieuwe methode

Delftse promovendus Daan Sutmuller heeft in samenwerking met de politie een nieuwe, effectieve methode ontwikkeld die moordonderzoeksteams ondersteunt bij het sneller verzamelen en prioriteren van interessante personen in het onderzoek. De veelbelovende methodiek moet het onderzoekswerk behapbaar maken en ervoor zorgen dat meer moordzaken worden opgelost. Sutmuller promoveert deze donderdag met zijn proefschrift ‘Moordonderzoek in het digitale tijdperk’.

01 oktober 2021

Diversity & Inclusion Week 4-8 oktober 2021

24 september 2021

TU Delft maakt elektriciteitsnet future-proof

Om het elektriciteitsnet klaar te stomen voor de toekomst, is door de TU Delft, overheid en partners als TenneT, samen gebouwd aan een gloednieuw laboratorium: het Electrical Sustainable Power Lab, ook wel het ESP Lab genoemd. Vrijdagmiddag 1 oktober 2021 wordt het lab – ‘een duurzaamheidstempel van formaat’ – officieel in gebruik genomen.

22 september 2021

Inzicht in mens-robotinteractie essentieel voor ontwerp van revalidatiesystemen

Robotapparaten voor lichaamsgewichtondersteuning kunnen een sleutelrol vervullen bij hulp aan mensen met neurologische aandoeningen die beter willen leren lopen. Het team dat in 2018 de RYSEN heeft ontwikkeld, een geavanceerd apparaat voor lichaamsgewichtondersteuning, heeft inmiddels meer fundamenteel inzicht in dit concept gekregen, maar stelt ook vast dat er nog het een en ander moet worden verbeterd.

22 september 2021

Iedereen kan nu batterijloze apparaten bouwen

Vorig jaar onthulden computerwetenschappers van de TU Delft en Northwestern University (Illinois, VS) ’s werelds eerste batterijloze Game Boy, die eindeloos speelplezier mogelijk maakt door energie te halen uit zowel zonne-energie als uit de kinetische energie die nodig is om de verschillende knopjes in te drukken. Hetzelfde team heeft nu een platform gelanceerd waarmee makers, hobbyisten en beginnende programmeurs hun eigen batterijloze elektronische apparaten kunnen maken, aangedreven door sporadisch uit de omgeving geoogste energie.

21 september 2021

TU Delft opent Climate Action Hub op campus Den Haag

Op vrijdag 24 september opent TU Delft haar Climate Action Hub in het Wijnhavengebouw op de Campus Den Haag. De Climate Action Hub wordt een fysieke ontmoetingsplaats waar bestuurders en beleidsmakers, kennisinstellingen, burgers en bedrijven samen kunnen werken aan concrete oplossingen voor klimaatuitdagingen.

16 september 2021

Position paper: AI als versneller van de energietransitie

Een significante bijdrage leveren aan het creëren van kansen voor een CO2-vrij energiesysteem, daar werken meer dan 150 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid aan binnen de Nederlandse AI coalitie. De werkgroep Energie en Duurzaamheid heeft samengewerkt aan het position paper ‘AI als versneller van de energietransitie‘ waarin de kansen voor een CO2-vrij energiesysteem uiteen worden gezet. Onderzoekers van de TU Delft hebben in de kerngroep een actieve bijdrage geleverd aan deze agenda.

Digitaal water

Overstroomde riolen, plastic afval, lekkages van waterleidingen… Ook onder de grond kent Nederland grote wateruitdagingen. Met menselijke kracht alleen kunnen we dat niet oplossen, zegt professor Zoran Kapelan. Daarom schakelt hij de hulp in van kunstmatige intelligentie en machine learning.

16 september 2021

Delftse onderzoekers ontmaskeren miljoenen onveilige mondmaskers

Op aanvraag van medici ontwikkelden onderzoekers van de TU Delft een testmethode om te controleren of geïmporteerde mondmaskers aan de juiste veiligheidseisen voldeden. En dat was nodig, want in totaal bleek na onderzoek in negentien ziekenhuizen slechts een derde van de 140 miljoen geteste mondmaskers veilig genoeg.

10 september 2021

TU Delft, NFI en politie ontwikkelen slimme techniek voor bewijsfotografie

Op een plaats delict moet elk spoor grondig onderzocht worden. Sporen die je niet kan meenemen of bewaren, zoals bloedspetters, worden met een liniaal in beeld gebracht om de omvang weer te geven. De TU Delft en het NFI ontwikkelden een nieuwe methode voor de politie die de liniaal straks overbodig maakt en het meten van sporen makkelijker maakt.

08 september 2021

Hoogwater Limburg zomer 2021 ingrijpender dan rivieroverstromingen in 1993 en 1995

De hevige neerslag samen met het hoogwater van juli 2021 in Nederland en de landen om ons heen betrof een extreme en uitzonderlijke gebeurtenis met grote maatschappelijke gevolgen in Limburg. In opdracht van het Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW) heeft een breed consortium van kennisinstellingen, onder leiding van de TU Delft en Deltares, nu een eerste analyse gemaakt van de beschikbare informatie over een scala aan onderwerpen.

06 september 2021

Max Mulder ontvangt Leermeesterprijs 2021

Op maandag 6 september is de Leermeesterprijs 2021 uitgereikt aan prof.dr.ir. Max Mulder, hoogleraar Control & Simulation van de afdeling Control & Operations bij de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR).

03 september 2021

Spinozapremie voor Lieven Vandersypen

Professor Lieven Vandersypen (TU Delft/QuTech) ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

30 augustus 2021

Catch me if you can: een revolutionaire methode om een enkel eiwit te bestuderen

Onderzoekers van de technische universiteiten van Delft en München hebben een nieuw type moleculaire val ontwikkeld dat een afzonderlijk eiwit urenlang op zijn plaats kan houden voor gedetailleerd onderzoek – een miljoen keer langer dan voorheen mogelijk was.

26 augustus 2021

Nieuw CRISPR-Cas systeem knipt virus RNA

Onderzoekers uit de groep van Stan Brouns (Technische Universiteit Delft) hebben een nieuw CRISPR-Cas systeem ontdekt dat RNA knipt. De studie wordt gepubliceerd op 26 augustus in Science en zal naar verwachting veel mogelijkheden gaan bieden voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen in het genetisch onderzoek en biotechnologie.

09 augustus 2021

Succes voor Delftse studenten op de Olympische Spelen

06 augustus 2021

Uber is zowel een concurrent, als een aanvulling op het openbaar vervoer

Tussen een en twee op de vijf Uber-reizen hebben geen haalbaar alternatief in het openbaar vervoer. Het aandeel reizigers dat Uber verkiest boven openbaar vervoer neemt af naarmate de reistijd van het openbaar vervoer concurrerender is. Dat zijn twee bevindingen in een nieuw onderzoeksrapport over ritdiensten, dat gebaseerd is op een vergelijking van gegevens van Uber en het openbaar vervoer uit zes steden in de VS en Europa.

30 juni 2021

De sleutel tot een gouden windvlaag

Vang je de goede windvlaag in je zeilen? Dat kan goud waard zijn. Maak je een verkeerde inschatting? Dan mis je de boot. Met zijn zeer gedetailleerde windvoorspellingen helpt meteoroloog Sukanta Basu de Nederlandse Olympische zeilers naar de overwinning.

29 juni 2021

NWO benoemt Karen Aardal tot lid van het domeinbestuur Exacte en Natuurwetenschappen

Hoogleraar Karen Aardal is benoemd tot bestuurslid van het NWO domein Exacte en Natuurwetenschappen. Aardal brengt als hoogleraar aan het Delft Institute of Applied Mathematics een enorme kennis mee op het gebied van toegepaste wiskunde en theoretische informatica.

28 juni 2021

Benoeming eerste chef d'emission: TU Delft juicht sportieve klimaatactie toe

Drievoudig wereldkampioen zeilen Marcelien de Koning is aangesteld als eerste ‘chef de emission’ ter wereld. NOC*NSF wil daarmee werk maken van de verduurzaming van de sport én de samenleving. “Een uitstekende idee”, vindt professor Andy van den Dobbelsteen, Coördinator Duurzaamheid TU Delft. TU Delft werkt al lange tijd samen met NOC*NSF en helpt als eerste kennispartij NOC*NSF en de chef de emission met kennis op het gebied van duurzaamheid.

22 juni 2021

TU Delft presenteert perspectief op Erkennen & Waarderen

17 juni 2021

Brede steun voor ambitieus klimaatbeleid als aan vier voorwaarden is voldaan

Onderzoekers stelden ruim 10.000 Nederlanders in staat de overheid te adviseren over klimaatbeleid. Het eindrapport is nu online.