18 augustus 2020

Koopwoningmarkt wordt (nog) niet geraakt door de coronacrisis

De koopwoningmarkt en de hypothekenmarkt draaiden in de eerste helft van 2020 op volle toeren. Dankzij het enorme pakket aan ondersteuningsmaatregelen van de centrale overheid en lokale overheden in het kader van de coronacrisis in Nederland, lijken tot nu toe relatief weinig woonconsumenten in economische zin echt geraakt te zijn.

21 juli 2020

Quick-start voor ontwerpen met waarden in gebiedsontwikkeling

Stedenbouwkundig ontwerp in complexe stadsprojecten gaat voorbij oppervlakkige behoeften en wensen en draait draait om het blootleggen van gemeenschappelijke waarden. Ontwerpers kunnen het creëren van een gedeelde visie onder belanghebbenden faciliteren door de implicaties en het potentieel van deze waarden te laten zien.

16 juli 2020

Betaalbare duurzame huisvesting

Het nieuwe H2020 RE-DWELL-project zal een nieuwe generatie academici en professionals opleiden om de dringende behoefte aan betaalbare en duurzame huisvesting aan te pakken, een grote uitdaging voor de Europese samenleving. Bij het grote onderzoeksproject zijn tien verschillende universiteiten en een innovatief onderwijsprogramma in heel Europa betrokken.

15 juli 2020

Integratie stimuleren

Zou het ruimtelijk concentreren van vluchtelingen op het microniveau hun integratie helpen stimuleren? Carla Huisman heeft een NWA-Ideeëngenerator grant van €50.000 gekregen om dit te bestuderen. In de loop van een jaar zal zij de netwerken van Eritrese vluchtelingen in gemengde projecten in Amsterdam vergelijken met de netwerken van meer geïsoleerde bewoners van Utrecht.

09 juli 2020

Het recht opereert nooit in een vacuüm

Na de zomer verwelkomt de faculteit Bouwkunde Evelien Bruggeman als de nieuwe hoogleraar Bouwrecht. Wat haar betreft is bouwen is bij uitstek een wisselwerking tussen publiek en privaat, management en techniek. “Het bouwrecht brengt verschillende juridische leerstukken samen in een praktische context, dat maakt het zo interessant.”

02 juli 2020

Grootschalig onderzoek naar thuiswerken

18 juni 2020

Warmtegedrag van muren slim in kaart gebracht

Gebouwen verliezen hun warmte deels via de buitenmuren, maar we weten slechts bij benadering hoeveel. Promovendus Arash Rasooli bedacht enkele methoden om dit ter plekke snel en accuraat door te meten. Dat leverde verrassende resultaten op.

25 mei 2020

Marie Curie Fellowship mogelijkheden

De Faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft accepteert 'Expressions of Interest' voor het begeleiden van Marie Curie Individual Fellows. Excellente postdocs en recent gepromoveerde onderzoekers die zich willen aanmelden voor het 2020 Marie Curie programma worden van harte uitgenodigd om hun onderzoek binnen de faculteit Bouwkunde uit te voeren.

13 mei 2020

Een goed begin van een mogelijk lastig jaar?

De koopwoning- en hypthekenmarkt kent een goed begin van 2020. Tegelijkertijd mag het duidelijk zijn dat de koopwoningmarkt gedurende het jaar 2020 beïnvloed zal worden door de coronacrisis. Hoe groot het effect zal zijn, moet echter nog blijken.

07 mei 2020

Stedelijke vraagstukken oplossen met onderwijs

Groei, innovatie en leefbaarheid in Nederlandse steden is het doel van Agenda Stad. Drie nieuwe onderzoeksprojecten van de faculteit Bouwkunde zetten onderwijs in om de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor deze maatschappelijke vraagstukken te versnellen. Als onderdeel van het programma ‘City Deals Kennis Maken’ werken de projecten aan erfgoedworkshops, connecties tussen universiteiten en gemeenten en een managementsgame.